Læring i skoven
''At ville noget med andre, det er ikke et tilfældigt socialt forhold, men et særligt møde med det sigte at bringe den anden i bevægelse'' Bent Madsen
Som studerende med Natur og udeliv som valgfrie område, er kompetencemålet at vi skal
- skabe rammer for, lede og udvikle pædagogiske forløb med et naturvidenskabeligt udgangspunkt
- og med fokus på børn, unge og voksnes naturoplevelser
- naturforståelse med uderummet som læringmiljø.
Målgruppen:
Målgruppen vi har valgt at tage udgangspunkt i er ''Unge med generelle indlærings vanskeligheder med henblik på at styrke de sociale kompetencer''
Biotoppen:
Vi har i studiegruppen, valgt at skoven skal være stedet for biotoppen, her vil vi skabe rammer for pædagogisk forløb, hvor vi praktisere og reflektere over skoven som læringmiljø for netop vores målgruppe. Vi synes at læring i naturen giver anledning til at skulle tænke didaktisk, samt er det et læringmiljø hvor man som oftest bruger sig selv som redskab.
Vi synes det er interessant at der konstant er en forandrings proces som målgruppen kan følge med i. Rammerne for læringen er uendelig, de fysiske rammer skifter konstant, der er plads til alle, de unge kan møde naturen, steder og udfordringer, der kan være særligt udviklingende eller lærrige.
Læring:
I følge Illeris, er mennesket skabt til at lære, og at mennesket ikke kan undgå at lære. Læringen er en forudsætning for at kunne fungere sammen med andre i en kultur. Ethvert menneske har et behov for at kommunikere med andre, at blive forstået, at kunne indgå i et samvær med andre. (Natur og udeliv, s. 30)
I skoven er der plads til forskelligheder, der plads til at kunne rumme fællesskaber, men samtidig også mulighed for at kunne trække sig. Mulighederne er mange og uendelige.
Hvad er indlæringsvanskeligheder?
En indlæringsvanskelighed er en neurologisk forstyrrelse, som giver læse-, skrive-, stave- eller hukommelsesbesvær eller andre intellektuelle problemer. Det påvirker således ens evne til at læse, skrive eller kommunikere generelt, hvilket kan give udfordringer for ens faglige udvikling og fremtidige succes. Typisk er der enten tale om verbale og ikke-verbale varianter, som ofte ses hos børn og unge. (www.gomentor.dk)
Når vi som pædagoger benytter skoven som et læringmiljø for netop denne målgruppe, er det fordi at der ikke behøver at være en viden om naturen inden man begiver sig ud i den. Derudover giver naturen anledning til et rum fyldt med praksislæring. Som netop gavner denne målgruppe.
Hejsa - kiggede lige forbi. Fint med koblinger til B. Leicht-Madsen og L. Edlev - har I kunne bruge de tre artikler om friluftsliv også? (Sølvi og Tordson) https://natur-miljoe-udeliv.blogspot.com/2018/11/friluftsdag-pa-biotopen-vinter.html
SvarSletJeg er spændt på at følge jeres skovbiotop :-)