1. Praksisafprøvning med Fjordskolen.
1. Mål med børnenes udbytte:
- Forståelse for fiskes anatomi.
- Sammenligning af mennesker og fisk, hvad har vi til fælles, og hvad er der til forskel? (Indmad osv., ud fra plancher)
- Forståelse for fysisk at mærke fisken og kontra se billeder/videoer eller se andre gøre det.
- Give børnene en naturfaglig oplevelse og få "hands-on" og "Learning by doing."
2. De tegn på læring I vil iagttage undervejs i forløbet.
- Forudsige hvad en fisk indeholder af organer osv.
- Se efter om børnene er med i de forskellige nøglebegreber og er undersøgende i tilgangen til fisken.
- Alle ønsker at tage del i opgaven i højere eller lavere grad
- Forskellige ting kan udpeges i fisken ud fra plancher.
3. Den pædagogisk-didaktiske tilgang I anvender i forløbet (anvend kap. 2 + 3 fra grundbogen)
- Vi vil starte med at gå foran og forklare, vi vil sammen med dem forudsige hvad fisken indeholder og hvad der er forskellen til en menneskekrop. Derefter vil vi åbne fisken for dem, så de er klar til at undersøge, her vil vi gå ved siden af og undersøge sammen med dem.
- Vi benytter mester læren som er en socialkonstruktivistisk læringsteori. (Ernst og Stokholm, 2015, side 41) Vi vil gøre brug af begreberne "Learning By Doing" og "Hands-on".
-
En god ide med dissektion af ørred. Inddrag gerne de naturfaglige nøglebegreber (et udpluk):
SvarSletForudsige – at beskrive, hvad man tror vil ske
Observere – at kigge nøje efter bestemte ting
Undersøge – at håndtere, vende og drej, kigge nøje efter måske bruge udstyr/redskaber
Kommunikere – bruge fagord om aktiviteten
Eksperimentere – afprøve hypotesen ofte gentagne gange og måske bruge udstyr/redskaber
Klassificere – at finde forskelle og ligheder og systematisere disse, lave mønstre
Drage konklusioner – at snakke om hvad man har fundet ud af og hvorfor.
I må meget gerne folde jeres kobling til teori mere ud. Overvej at slettes aktionslærings cirklen - den får I nok ikke i spil :-)
Har I overvejet om børnene skal smage på ørred også?