1. Praksisafprøvning med Fjordskolen.




1. Praksisafprøvning med Fjordskolen


Vi har valgt at målgruppen skal arbejde med dissektion af fisk, helt specifikt ørreder. 
Dette har vi valgt fordi der bla. er flere sanser som kommer i spil, når målgruppen skal undersøge fisken. Det gør at alle kan være en del af aktiviteten, uden at være i direkte berøring med fisken. Sanserne vi vil arbejde med er den taktile sans, hvor vi har fokus på berøring af fisken, samt hvordan den føles. Dernæst vil den olfaktoriske og visuelle sans automatisk komme i spil, da målgruppen kan lugte hvordan fisken lugter samt se hvordan den ser ud. Hvis der er tid til det vil vi også bringe den gustatoriske sans i spil via. smagsprøver af fisken. 

Målet med aktiviteten er bla. at målgruppen skal lære om fisken anatomi, samtidig med at sammenligne med menneskets anatomi. Hvad er der af ligheder og forskelle. Her vil der blive plads til at målgruppen kan forudsige hvad de tror mennesket og fisken har til fælles, for derefter at undersøge og observere fisken. Vi vil løbende tale med målgruppen om hvad de observer, og derved skabe et læringsrum hvor målgruppen er i ''mesterlære'' og skal lære gennem os. Her vil vi via. vores kommunikation lære målgruppen om fisken. Meningen er at de skal være med til at eksperimentere med fisken, se hvad den indeholder og evt. tage indvolde ud, som vi vil klassificere med mennesket. Sidst vil vi drage konklusioner, som er udbyttet af den læring som målgruppen har fået. 

Aktiviteten giver anledning til learning by doing, samt mester lære. Målgruppen skal have mulighed for både at lære via mester lære, hvor vi går foran og viser hvordan, men de skal også samtidig have mulighed ved at learning by doing, og forsøge sig frem. Der er ikke noget i aktiviteten som er rigtigt eller forkert at gøre, vigtigt er for os at de for kendskab til fisken, og at de også selv får lov til at undersøge fisken. Her vil vi som tidligere nævnt kommunikere med målgruppen om deres observationer, så vi på den måde kan få indsigt i hvordan målgruppen opfatter fisken og vi kan derved være med til at støtte målgruppen i deres fremtidige erfaringer med fisk. 

Dette er en socialkonstruktivistisk tænkning fordi vi kan være med til at danne grundlag for hvad der erkendes. Vi kan på sidelinjen være med til at rykke i deres tænkning omkring fisken, samt underbygge eller forstyrre deres opfattelser. Så vi i fællesskab lære om fisken, ud fra de forskellige oplevelser, observationer, erfaringer og refleksioner der kommer i spil. 






Kommentarer

  1. Learning by doing og hands on viste sig at være meget effektfuldt i forhold til målgruppen, de synes det var fedt i være med i fisken, så meget som man havde lyst til og turde. Til næste gang skal vi have græshopperne tættere på, det er nemmere at være med hvis man kan have det i hånden.

    De synes fiskene var vildt spændene, de opfyldte faktisk alle nøglebegreberne og var meget nysgerrige på dette.



    SvarSlet
    Svar
    1. de opfyldte næsten alle nøglebegreberne

      Slet

Send en kommentar