Biotoppen

Biotop opgave 

  1. Beskriv de aktiviteter, I har afprøvet på jeres biotop - anvend foto /film til at fastholde forsøg, processer, produkter mm. på jeres blog
- Vi har lavet følgende aktiviteter på biotopen: 
   - Skraldejagt
   - Dyrertsporsjagt
   - Bålmad
   - ''Find tegn på årstiderne'' 
 

  1. Beskriv og begrund jeres pædagogisk-didaktiske overvejelser i forbindelse med jeres aktiviteter. Formuler mål for børnenes/borgernes udbytte. Brug grundbøgerne til at underbygge jeres argumenter og anvend evt. en didaktisk model. Læg også dette på blog. 


Smitte model:

Sammenhæng:
Målgruppe: Unge og voksne med nedsat funktionsevne.


Ud fra vores biotop, har vi valgt, at planlægge 4 forskellige aktiviteter, som både er til gavn for vores valgte målgruppe, samt tilegne egen erfaring til vores videre naturfaglige læring.


Mål:


- at vore målgruppe for tilegnet sig en viden omkring naturen
- at værne om naturens omgivelser og dyr
- at være social iblandt sine medmennesker
- opdage, udforske, undersøge og eksperimentere samt lære omkring naturen
- At lære gennem kropslige og sanselige oplevelser
- Mulighed for at lære i samspil med andre, eller på egen hånd
- At skabe rum for nærvær og fordybelse


Tiltag:


Aktivitet 1 - Bålmad: Vi har ud fra medbragt materialer og madvarer, lavet mad på bål, som i fællesskab har hjulpet hinanden med.
Aktivitet 2 - Dyrespor: Vi har været ude og kigge efter forskellige dyrespor. Årstiderne giver også forskellige muligheder, for hvor tydelige dyrespor er.


Aktivitet 3 - "Tegn på årstiderne": Bemærke naturens forandringer, i forhold til blade, farver osv.
Aktivitet 4 - Sortering af affald: Bevaring af en ren natur, og passe på naturen og dyren omkring.


Tegn:
  • At målgruppen er optaget og deltagende i vores planlagte aktiviteter.
  • At de viser nysgerrighed og søger viden.
  • At de selvstændigt opsøger viden og evt bruger egen viden.
  • At de er engageret og deltagende.










Evaluering:


Vi har løbende evalueret på vores forskellige aktiviteter, og mener dertil, at der er en sammenhæng mellem det naturfaglige læringsmiljø og vores egen bevidsthed omkring naturen.
I forhold til, at vi har valgt at bruge SMITTE-modellen til vores didaktiske overvejelser, giver denne model, et størrer overblik over vores aktiviteter og fremgangen i dem.
Derudover vil vi reflektere gennem observationer og iagttagelser.  

















Kommentarer

  1. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
  2. Kiggede lige forbi - overvej at underbygge jeres mål med relevant teori fra eksempelvis grundbogen

    SvarSlet

Send en kommentar