Planteholds opgave


Planteholds opgave 


NATURFAGLIGE OVERVEJELSER PÅ BLOGGEN:
Planternes behov: 

·        Klima, vanding, gødning lysforhold, temperatur mv.

    

    Hvad er et frø?
-         Et frø er en forstadie til en plante.

    Hvad er en plante / plantens forskellige dele? 
-         De fleste planter er kendetegnet ved at de har grønne blade, stængler og rødder. Det er også de fleste planter som laver blomster og frø. Disse kaldes frøplanter




·       Formeringsformer?
-         Planterne formere sig ved bestøvning, insektbestøvning, vindbestøvning.

-         Ved frø og frøspredning, dette fungere ved at frøet er plantens spredningsenhed og bærer chancen for nyt liv med. 






·         Radiser:

Radise tilhører korsblomst familien. Radisens facon kan være forskellig i forhold til om de er runde eller lange, men de er hvide indvendig og røde udenpå. Radiser vokser fint i en almindelig køkkenhavejord, men den ideelle jordtype er muldjord. Deres optimale spiringstemperatur er 16-26 grader. I løbet af 5-9 dage vil de begynde at spire.


·         Ærter:

Ærterne skal have en bestemt størrelse, for at være spiseligt. Der findes forskellige arter og typer af ærter: Markært, skalært, marvært, sukkerærter og silkeærter.

I forhold til dyrkning forholdene af ærterne, foretrækker de muldet lerjord eller sandmuld. Derudover er ærter kvælstofs fikserende og har derfor brug for blandt andet fosfor og kalium.


·         Peberfrugt (snack peber):

Snackpeber skal passes lige som andre chili med store frugter. Snackpeber udvikler sin facon til store, lange frugter og skal have en vis størrelse. De er varmekrævende planter, som helst gerne skal dyrkes i drivhus. Snackpeber skal gødes og passes godt med vand og de vil først modne sidst på sommeren. Farven på snackpeber er normalt rød, men i mange tilfælde, i forhold til sorten, kan de også være gule eller orange.
·        
     Kiwi:

Kiwi kræver meget varme og sol på et beskyttet sted. Derudover kræver Kiwien porøs, humusrig jord med høj næringshold. Litteratur: http://www.havesider.dk/planteleksikon/frb24.html

·         Dild:

Dild vokser bedst med en del sol og i beskyttelse for vind og regn. Jorden skal være ret fugtig, men porøs, for der må ikke være konstant stående vand. Vanding er meget vigtig, da de ikke tåler længere tids udtørring.


·         Forskellige dyrkningsforhold: Potter, drivbænke mv. beskrives. Lav evt. en tegning / plakat.
-         Potter, det er vigtigt at potten har hul i bunden, og at det der er tilstrækkeligt med jord således at planten kan slå rødder. Potterne placeres helst hvor der er sol og læ. Der skal være mindst 6 timers sol om dagen midt på sommeren. Jorden skal føles fugtigt hele tiden, den må ikke tørre ud. Planterne kan kræve flydende gødning en gang i ugen.




-         Mobil køkkenhave med indkøbsposer, foregår på samme måde som potterne, man skal blot have en kasse under.
-         Kapillærkassen, her skal man lægge en dyrkningssæk med jord oven på kassen, og pres jord ned i kapillærkassens huller. Jorden vi lsom en væge suge vand op i sækken, hvor planterødderne kan forsyne sig efter behov.
-         Drivbænke, kan laves ganske enkelt. Dette kan gøres ved en kasse med glaslåg, sådan at der dannes en drivhus effekt, effekten gør at den hæver temperaturen med 10-15 grader.







·         Kredsløb: Tegn kredsløbet for en af jeres planter (et økosystem). Før logbog på bloggen og læg fotos eller film af udviklingen i planteholdet der også 




Angiv litteratur og eventuelle links.
-         Grundbogen: Natur og udeliv.
-         www.idenyt.dk
-         www.havenyt.dk
-         www.haveselsskabet.dk



PÆDAGOGISK-DIDAKTISKE OVERVEJELSER PÅ BLOGGEN:
·         Brugere: Hvilke brugergrupper er planteholdet velegnet til? Hvilke behov skal / kan planteholdet tilgodese?
·         Pædagogisk forløb: Udvælg en brugergruppe og beskriv et pædagogisk forløb i forbindelse med oprettelsen /såning og i tiden efter... (konkrete idéer). Redegør for mål, og relevant lovgivning for området.
·         Pædagogens rolle: I forhold til anskaffelse (indkøb / indsamling), daglig pasning og evt. bortskaffelse (forventninger, ansvar mv.) osv.



Kommentarer